-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:41894 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:20

از ديدگاه قرآن، نتايج و آثار تقوي چيست؟

1ـ «ذلكَ الكِتابُ لا رَيْبَ فيه هديً للمُتَّقين» بقره/2 [اين كتاب يعني قرآن شك و ريبي در آن نيست و هدايتگر متقين است.] خداوند در اين آيه تقوي را زمينه پذيرش هدايت و متقين را شايسته آن ميداند.



پس مراد از متقين در آيه كساني هستند كه لااقل زمين جان آنها شوره زار نباشد، و حداقل تقوي را داشته باشند و آماده پذيرش حق گردند وهر چه بيشتر به قرآن رجوع كنند روزنه وسيعتري از نور هدايت به قلب و زمين تاريك وجود آنها ميتابد، تا در نهايت تمام وجود آنها نوراني ميشود به نور الهي.



اگر كسي بگويد هدايت تشريعي خداوند براي كافر و مسلمان است، چرا اينجا ميفرمايد براي متقيان است؟ ميگوييم بله، هدايت تشريعي براي همه است، اما نظر اين آيه به پذيرش و تاثر انسانهاست، كساني از اين هدايت بهره ميبرند، كه حداقل مراتب تقوي را دارا باشند.



2. «وَاعْلَموُا اَنَّ الله مَعَ المَُتَّقين» بقره/194 [بدانيد كه خداوند مصاحب با متقين است.] خداوند در اين آيه تقوي را زمينه مصاحبت با خودش معرفي مينمايد، به طوري كه ديگر بهشت با تمام جلوههايش در نظر متقين هيچ جلوهاي ندارد، زيرا بهشت هم با جلوههاي ملكوتي خداوند، بهشت شده است.



3. «وَلَو اَنّ اَهْلَ القُري آمَنوُا وَاتّقُوا لَفَتَحنا عَلَيهِم بَرَكاتٍ مِنَ السّماء وَالْاَرضِ» اعراف/96 [اگر اهل قريه ها ايمان آورده و تقوا پيشه ميكردند بركات زمين و آسمان را بر آنها ميگشوديم.] تقوي موجب ازدياد بركات ارضي و سماوي و عامل مؤثر در بهبود اقتصاد است، اين آيه اشاره دارد، به اينكه تقوي علاوه بر منافع معنوي و اُخروي، منافع مادي و دنيوي هم دارد، و موجب رونق كسب وكار است.



4. «يا ايُّها النّاسُ اِنّا خَلَقْناكُم مِنْ ذَكَر واُنْثي وَجَعَلْناكُمْ شُعُوباً وقَبائِلَ لِتَعارِفوُا اِنّ اكرَمَكُم عِنْدَ الله اَتْقيكم انَّ الله عليمٌ خبيرْ» حجرات/13



تقوي در اين آيه مايه كرامت و ارزشمندي انسانها معرفي شده، خداوند مي‎فرمايد اي مردم (اي جهانيان) ما شما را از يك مرد و يك زن خلق كرديم، و شما را شعبه شعبه و قبيله قبيله قرار داديم، تا قرب و بعد نژادي و سببي يكديگر را بشناسيد، و در واقع با اين كار شناسنامه شما را كه وجه تميز شماست، صادر كرديم اما بدانيد كه قبيله و دسته و فرقه و گروه ماية كرامت نيست بلكه كرامت در محور تقوا دور ميزند و خداوند عالم و آگاه بر نيك و بد مردم است.



5. «تَزَوَّدوُا فَاِنِّ خَيْرَ الزّادِ التّقوي» بقره/197 زاد و توشه برگيريد، زيرا اين سفر الي الله هم مثل بقيه سفرها، توشه ميخواهد، بهترين زاد و آذوقه در اين سير، تقوي است، خداوند در اين آيه تقوي را به عنوان بهترين زاد و توشه براي عبور از گذرگاه زندگي و رسيدن به قرارگاه آخرت معرفي ميكند.



6. «يا بَني آدَم قَدْ اَنْزَلنا عَليكم لِباساً يُواري سَؤآتِكُم و ريشاً ولباسُ التَّقْوي ذلكَ خيرٌ ذلكِ مِنْ آياتِ الله لَعَلَّهُم يذّكّرون» اعراف/26 [اي فرزندان آدم ما براي شما لباسي فرستاديم كه عورات و زشتيهاي شما را ميپوشاند، و براي شما زينت است، ولي لباس تقوي بهتر از لباسهاي عادي و ارزشمندتر است. اين همه از آيات الهي است، شايد كه متذكر شويد.] خداوند در اين آيه تقوي را به عنوان لباس معرفي نموده است. لباس داراي سه خصوصيت مهم است 1 ـ زينت انسان است 2ـ حافظ انسان از گرما و سرما و مجروح شدن و خراشيدگي بدن است 3 ـ پوششي براي عيوب است. اين سه خصوصيت براي لباس معنوي، يعني تقوي نيز متصور است هم زينت صاحبان تقوا است، و هم انسان را ازمصائب و لغزشگاههاي زندگي ميرهاند، و بالاخره عيب پوش انسان است، يعني اگر عيبي هم در انسان باشد تحت الشعاع اين زينت الهي قرار ميگيرد ، و جلوهاي و نمودي ندارد.



7. «تِلْكَ الجَنّة الّتي نوُرِثُ مِنْ عِبادِنا مَن كانَ تَقِيّا» مريم/63 [اين بهشتي است كه بندگان متقي و پرهيزكار خود را وارث آن مي‎گردانيم.] خداوند در اين آيه سند مالكيت بهشت را براي متقين صادر ودر دفتر اسناد رسميخود، يعني قرآن به ثبت مي‎رساند.








اخلاق اسلامي ج 1


اكبر خادم الذاكرين

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.